/ Афилиейт програма / Афилиейт мрежа /
/ Афилиейт маркетинг / Affiliate marketing /
/ Affiliate programa / Affiliate - Афилиейт /
/ Пари в интернет / Пари онлайн /

Афилиейт програми

Афилиейт програми

Един от основните и най-успешни начини за монетизация на блог е чрез афилиейт програми. За това реших, че без да се бавя трябва да започна от тях.
Преди да пристъпя към спецификите на отделните афилиейти, смятам че е нужно да посветя една статия на начина на работа на афилиейт програмите и техния бизнес модел. Темата не е нова, но ако за пръв път попадате на информация за афилиейт ще ви е нужна малко предварителна подготовка.
Участници в процеса

В афилиейт бизнеса има 4 основни типа играчи: Търговец (Merchant) - Онлайн магазин;
Афилиейт посредник (Affiliate) - Посредник - пресечна точка между търговците и авторите; Автор (Publisher) - Блог (като вашия) или друг вид уеб-сайт; Клиент/Читател (Customer/Reader) - хората, които четат вашия блог.
Най-хубавото на афилиейт бизнес модела, за разлика от много други видове бизнес, е че участниците в него са изправени пред ситуация, която може да бъде дефинирана като win-win-win-win. Това означава, че всички играчи имат полза от него и на практика печелят от участието си в него.

Как работи?
Търговците се свързват с афилиейт посредника и се договарят стандартизирана комисионна, която ще плащат, за да бъдат рекламирани техният сайт и/или техните продукти. Авторите от своя страна също се свързват с посредника с цел да намерят магазини/продукти, които да рекламират срещу съответната комисионна за труда им. Читателите от своя страна намират на страниците на Авторите нужната им информация за даден продукт/магазин и ако условията ги устройват - има сделка. Има ли сделка - има печалба за всички по веригата.

Афилиейт линкове и банери
Системите на Афилиейт посредниците дават възможност след регистрация в програмата на някой от Търговците Авторът да генерира афилиейт линкове или банери за този Търговец. Когато Читателят кликне на някой от тях и осъществи покупка в определен срок (повечето Търговци поддържат cookies в продължение на около 30 дни) Авторът получава комисионна за това. (Как се генерират линкове и банери ще бъде предмет на последващи статии, тъй като при всеки от Афилиейт посредниците този процес е различен).

Как така всички печелят?

Търговецът
Търговецът има възможност да получи достъп до читателите на страниците на хиляди автори, което означава, че получава на практика безплатна реклама за магазина/продукта си. Плаща се само срещу резултат (продажба) - процент от цената на сделката.

Афилиейт посредникът
Афилиейт посредникът предоставя своята система на Търговците и Авторите с цел бързата връзка помежду им, като в замяна получава заплащане от Търговците.

Авторът
Авторът получава чрез Афилиейт посредника достъп до голям брой магазини. При тази система се избягва необходимостта от лично договаряне с всеки един търговец по отделно, избягва се нуждата от подписване на договори и куп други формалности. Освен това Авторът има възможност да намери множество търговци, които оперират в неговата ниша, като по този начин предоставя повече релевантна информация на Читателите си и значително разширява възможностите си за монетизация.
Може би най-голямото предимство на Автора при този модел е, че включването в него е безплатно. Регистрацията в интерфейса на Афилиейт посредниците не струва нищо за Авторите. Само от усилията на Автора зависи дали ще донесе приходи. (Някои афилиейт посредници изискват плащане на символична сума, която след това връщат заедно с първото плащане. Това се прави с цел да се установи, че срещу регистрацията стои реален човек.)

Читателят
Читателят получава релевантна информация за новите продукти в нишата, която го интересува. Цената за читателите е абсолютно същата като за всички останали клиенти на магазина - комисионната не се начислява, върху това, което читателите плащат. Но не само това - добрите Търговци имат много активна връзка с Афилиейт посредниците и Авторите. Те често предоставят ексклузивни промоции например под формата на кодове за намаление специално за авторите клиенти на посредника, а в някои случаи и специално за читателите на определен автор, ако той е показал добри резултати. Това означава, че читателят е не само по-добре информиран, но и на практика пазарува по-изгодно, отколкото ако случайно е попаднал в магазина.

Не може ли без афилиейт посредник?
Правилото да се елиминират посредниците в случая е доста късогледа политика. Графики по-долу показват разликата между модел с и без посредник.
Афилиейт бизнес модел
Сами разбирате, че моделът без посредник е много сложен и на практика невъзможен. Нито един Търговец не би имал времето да поддържа отношения с множество Автори с малки блогове и да договаря специални условия със всеки един от тях. Стандартизираните условия, които предлага Афилиейт посредника решават този проблем. Това дава възможност за голям брой участници в бизнес модела, което респективно означава по-голяма печалба за всички по веригата.

Може ли да ме прецакат?
Красотата на модела е в това, че се крепи на мотивацията на веригата. Т. е. в случай, че някой се почувства неудовлетворен и спре да работи - това ще донесе загуба за всички останали. В този смисъл моделът работи най-добре, когато всеки е доволен. Освен това наличието на няколко звена дава възможност за взаимен контрол, така че да не се получават неприятни изненади.

/ BG / RU / RO / ES /
/ NL / SI / AT / HU /
/ BE / IE / CH / SC /
/ EN / CZ / TR / IT /
/ FR / DE / PL / HR /
/ FI / DK / NO / SE /
/ MT / LV / LT / EU /
/ RS / GR / MK /